Pandemia przyspieszyła wkroczenie Polaków w XXI wiek. Dowodzą tego badania zachowań konsumentów, według których już ponad 80% społeczeństwa dokonuje zakupów online, a do tego coraz częściej konsultuje swoje decyzje zakupowe z internetem poprzez opinie innych użytkowników lub porównywarki cen.
Czy zmiana nawyków zakupowych przekłada się również na wzrost zainteresowania żywnością ekologiczną?
E-commerce zdominował polski rynek
Rosnąca grupa odbiorców deklaruje, że dokonuje zakupów w sieci przynajmniej 5 razy w ciągu miesiąca. Jest to podyktowane nie tylko większym bezpieczeństwem, lecz też wygodą. O wiele szybciej przebiega sporządzenie listy zakupów i dobieranie brakujących produktów za pomocą kilku kliknięć, niż kilkugodzinna wyprawa do marketu i bieganie pomiędzy sklepowymi półkami.
Dochodzi do tego również możliwość znacznie szybszej reakcji na zmieniające się trendy rynkowe. Sklepy online mogą szybko wprowadzić bardziej przejrzysty układ strony, zapewnić nowe metody płatności i dostarczania przesyłki, niż sklepy stacjonarne, w przypadku których wszelkie wprowadzanie zmian dotyka znacznie większą grupę ludzi, jakim jest choćby personel sklepowy, co odczuwalnie opóźnia możliwość wprowadzania zmian.
Domowe wypieki zamiast gotowych – jak Polacy poradzili sobie z lockdownem?
Dotychczas częstą praktyką była wyprawa na obfite zakupy pomimo tego, że w szafkach nadal znajdowało się całkiem dużo produktów, z jakich można z powodzeniem wyczarować pyszny obiad. W czasie, gdy dom można było opuszczać jedynie w najważniejszych sprawach, nauczyliśmy się korzystać z tego, co mamy.
Wzrosło zainteresowanie wypiekiem domowego chleba, wykonywaniem przetworów, co w połączeniu z rozszerzającym się trendem zdrowego stylu życia oraz przykładaniem większej uwagi do składu produktu przełożyło się na podniesienie poziomu jakości spożywanych posiłków.
Czy żywność ekologiczna cieszy się większą popularnością?
Na pewno popularność ta jest większa niż kilka czy nawet kilkanaście lat temu, gdy wiele osób chciało się naprawdę zdrowo odżywiać, lecz w starciu ze sklepowymi półkami nie było na to zbyt dużych szans. Mimo to wciąż wypadamy dosyć blado w porównaniu z krajami zachodnimi, w których w 2015 roku udział żywności ekologicznej w ogólnym rynku spożywczym sięgał już około 3%, podczas gdy w Polsce wynosił zaledwie 0,3%. Jest to niewielki wynik, który na koniec 2019 roku sięgnął 0,5%, warto jednak pamiętać o tym, że wielu Polaków zwyczajnie nie stać na produkty ekologiczne.
Czy współcześni konsumenci są gotowi płacić więcej za lepszą żywność?
Okazuje się, że tak! Nowoczesne pokolenie konsumentów ma zupełnie inne podejście do sposobu odżywiania. Przekłada się na to fakt rosnącej świadomości, że lepsze jedzenie dzisiaj to lepsze zdrowie jutro. Wierzymy, że zadbanie o swój stan już teraz pomoże zmniejszyć częstotliwość wizyt u lekarza i zaoszczędzić na (kosztownym) leczeniu w przyszłych latach. Możliwe zatem, że w nadchodzących latach dogonimy inne kraje europejskie pod względem ilości nabywanych produktów ekologicznych.
Sklepy z żywnością ekologiczną – chwilowy trend czy nowy standard?
Dużo wskazuje na to, że sklepy z żywnością ekologiczną mogą stać się nowym standardem dla wielu odbiorców. Chodzi przede wszystkim o rosnącą świadomość, związaną ze sposobami produkcji żywności, wykorzystywanymi w toku wytwarzania substancjami oraz etyką całego procesu.
Coraz częściej jesteśmy gotowi zapłacić więcej za jaja od kur z wolnego wybiegu, czy też za płatki wolne od GMO, dlatego że w pierwszym przypadku nie wspieramy powstawania hodowli drobiu z niehumanitarnymi warunkami trzymania zwierząt, a w drugim zmniejszamy ryzyko wystąpienia chorób biorących się m.in. ze spożywania zmodyfikowanej genetycznie żywności.
Żywność ekologiczna w dobie pandemii – podsumowanie
Polacy chętnie deklarują wprowadzenie proekologicznych zmian. Sama deklaracja to jednak za mało. I o ile zakupy online same w sobie zakorzeniły się już w naszych nawykach, o tyle wybór wciąż stosunkowo rzadko pada na sklepy ekologiczne online, ze względu na wyższą cenę. A rolnictwo ekologiczne z wielu powodów jest drogie. Stopniowa zmiana nastawienia konsumentów może być jednak sygnałem, że produkty typu eko mogą stać się kiedyś głównym wyborem. Co przyniesie przyszłość na rynku żywności ekologicznej?